Blogg skriven av Hugo Kulas om förberedelserna inför smalspårsdagarna

2016-05-29

 

Hej igen. Då var den sista arbetshelgen innan smalspårsdagarna över och det har skett saker både på banan, i verkstaden och i skolbänken. Vi har även hunnit med att köra ett beställningståg längs hela banan.

 

Inne i Västervik så har YBo5p 888, UFCo3yp 1791 och Bop 92 fått presenningarna avtagna och gåtts igenom lite inför den kommande helgen. Det visade sig dock att 888 hade en trasig topp, men den kommer att bytas inom en nära framtid. Den kommer dock inte att bli klar till smalspårsdagarna. YBo5p 897 har fått motoroljan utbytt och den har fått ny olja i fram-back-lådan samt i axelväxlarna. Även på 2133 har det sista gåtts igenom innan trafiken. Vi kopplade ihop släpet med en rälsbuss och testade även de tryckluftdrivna komponenterna som bromsar, ”dödmanspedal” och klaverdörrar. Vi inventerade även i verktygsskåpet och satte in hindertavlor och kontaktdon. Ångloket SJ L18p 3147 har dragits ut ur lokstallet och blivit putsat och ser nu bra ut till den kommande helgen.

 

Inne i personalhuset så höll Peter Sjöquist en TTJ-fortbildning under lördagen för personal i säkerhetstjänst. Det var cirka 10 förare/ombordansvariga/tåklarerarelever/eldarelever som var med på fortbildningen. De gick igenom olika regler och situationer som kunde uppstå och diskuterade risker. De spelade Jeopardy med järnvägstermer och avslutade med ett prov där alla skrivande blev godkända.

 

Under lördagen så gick det ett chartertåg mellan Hultsfred och Verkebäck vilket betydde att det inte gick att göra några banarbeten. Dock så påverkade det inte helgplaneringen så mycket och idag så grusades och grovriktades det nybyggda spåret i Hjorted. Det enda som återstår är lite finriktning, men det kommer att utföras då det har satt sig.

 

/Mvh Hugo TJF

 

2016-05-20

 

Hej igen. Efter att ha varit lite dålig på att skriva i bloggen kommer här en rykande färsk uppdatering över hur arbetena längs järnvägen Hultsfred - Västervik fortskrider. Under den förra helgen så arbetades det febrilt inne i verkstaden. Man upptäckte då att lokomotorn Z4p 261 ”rök vitt”. Därför lades merparten av helgen ner på att reparera den. Det var vatten i oljan som lyckligtvis inte hade följt med i systemet då motorn stängdes av i rätt tid. Under helgen så byttes en topp på cylinder 3-4. Man passade även på att byta samtliga packningar till grenröret när det ändå skedde arbeten på motorn. Efter en lyckad provstartning så varmkördes motorn varpå toppen efterdrogs. På Z4p 264 så arbetas det nu mest på detaljerna och nya tillverkningsskyltar har tillverkats då de gamla saknades.

 

Det har även hunnits med arbeten på rälsbussarna under helgen och i veckan. På YBo5p 900 så har slipning inför målning påbörjats. Vagnen ska få sig en uppsnyggning och detta är inget man gör över en helg så därför kommer bara taket och en av långsidorna att bli klara till smalspårsdagarna. Därefter kommer den att tas in igen för vidare arbeten så att den är helt klar innan den ordinarie trafiken drar igång. Även på släpet 2133 har arbeten gjorts. Lister till båda ändarna har slipats och lackats och dessutom så har fönsterhissen vid förarplatsen reparerats. På rälsbussarna YBo5p 883 och 874 så kommer det att ske golvvård innan smalspårsdagarna då golven i dessa rälsbussar börjar bli skitiga, en bieffekt av att ha använts så länge.

 

Även ute på banan så har det skett arbeten. Det är två vägövergångar som fått nya övergångsplank, slipers och grus för att hålla för fortsatt trafik på både väg och järnväg. Det är en vägövergång vid Änghult samt vägövergången vid hållplatsen Tjursbo som åtgärdats. Det gjordes även en punktinsatts med slipersbytaren mellan Hjorted och Eriksberg där 18 slipers byttes.

 

Nu arbetas det även för fullt med tidtabell och prislistor och dessa kommer att läggas upp på hemsidan så snart de är klara.

 

/Mvh Hugo TJF

 

2016-05-12

 

Hej igen. Då var en långhelg över och det har gjorts mycket inför smalspårsdagarna i verkstaden. Vi fick även ett lite ovanligt besök under lördagen. Det var några sökarhundar som var under utbildning och skulle prova nya miljöer. De fick leta efter knark i rälsbussen 874. På den stora kranvagnen så har arbetet med att driftsätta den nu slutförts. Nu så är den nya kranen driftsatt och kvarstår gör bara lite småjusteringar. Tanken är att den i det närmaste ska vara helt klar för att sedan kunna åka och röja innan smalspårsdagarna. Även på lokomotorn Z4p 264 så har arbetena med att återställa kopplet fortsatt. Under fredagen så gjordes draglådan i ordning och kopplet i B-änden monterades återigen. Rälsbussläpet 2133 har nu flyttats från sin tidigare plats i skepp 9 i rundstallet till verkstaden där översyn ska genomföras och diverse småarbeten med bland annat teaklisterna ska slutföras. Därefter är släpet redo att åter sättas i trafik.

 

Under söndagen så var det dags för en intensiv trafik igen. Evenemanget som kallades ”Turista hemma” och arrangerades utav Västerviks kommun var ett ypperligt tillfälle för att utbilda ny personal. På rälsbussarna så har tre olika förarelever turats om med att övningsköra och i Verkebäck så var det en tågklarerarelev. Inne i Västervik så höll Mikael Lövstedt en fortbildning för personal i säkerhetstjänst så att de får köra även under kommande sommar.

 

I veckan så har arbetet med att nytillverka verkstadsportar fortsatt och nu så har spår 1 åter fått en riktig port. Den tidigare provisoriska lösningen med plywoodskivor har nu kunnat tas ner. Än så återstår det dock lite arbeten på den. Bland annat så ska det sättas i fönsterrutor.

 

/Mvh Hugo TJF

 

2016-05-05

 

Under den längre ledighet som uppstod vid kristihimmelfärdshelgen så har verkstadsgänget kunnat dra igång aktiviteter redan under torsdagen. Översyn på de två rälsbussarna, Ybo5p 900 och YBo5p 883, som står inne i verkstaden har fortsatt. Det har bytts sammanlagt 4 bromscylindrar på de två individerna då de gamla var uttjänta. På 883 så har vi även fått byta elektriska komponenter. Det är nödöppnaren för dörr 3, strömställaren för halvljuset i 883’s A-ände samt tidtabellsbelysningen i samma ände då sockeln spruckit och orsakade kortslutning.

 

Det har även jobbats på andra fordon än rälsbussar. På lokomotorn Z4p 264 så har kopplet i A-änden åter monterats efter uppsnyggningen och ett nytt koppel kommer att monteras i B-änden under morgondagen. Under hösten förra året så var lokomotorn med om ett missöde som resulterade i ett trasigt koppel och en tillbucklad bakände, men till smalspårsdagarna så kommer den att vara i drift igen! Det har även bytts slangar för fullt på den stora kranvagnen som används vid bland slyröjning. Den har under vintern fått en helt ny kran och det krävs lite arbete för att få den att passa med vagnen.

 

/Mvh Hugo TJF

2016-05-02

 

Hej igen. Då var årets första trafikdag för allmänheten genomförd. Under lördagen så städades rälsbussarna YBo5p 897 och 874 ur efter vintern för att tillsammans ingå i tåget till Ankarsrum. Det var sammanlagt 35 personer som åkte med tåget och det var påstigande i både Verkebäck och Fårhult. Återresan gick hem i mörker och det var en rätt härlig känsla att dundra fram i vårnatten med två mullrande scaniamotorer. Tyvärr så hade jag glömt min telefon så jag kunde själv inte fota…

 

På söndagen så var det alltså dags för en föreningsresa. Klockan 9 var avgångstid satt, men vi kom iväg lite sent då rälsbussen 897 strulade. Det slutade med att vi fick koppla till YBo5p 874 och på så sätt köra med två bussar till Verkebäck där växling vidtog så att vi senare kunde fortsätta med 874 som ensam rälsbuss. Resan fortsatte sedan till Totebo där det blev ett kortare uppehåll. Stationen var dagen till ära bevakad så att banarbetsgänget ostört kunde åka ut mellan tågen och byta slipers.

 

Efter att ha vänt i Hultsfred så blev det en kortare färd norrut igen där det första stoppet blev vid Kristinebergsbadet. Där så startade dagens aktiviteter. Det var pilkastning, luftgevärsskytte, sjömansspel, en tipspromenad och det hela avslutades med korv. Stämningen var på topp och så var även vädret hela dagen. Vi slapp undan regnet och det blev aldrig olidligt varmt heller. Efter att ha plockat ihop efter oss och släckt elden så fortsatte färden mot sjön Möckeln där det blev en fikarast. För de tågintresserade så genomfördes även en fotokörning över sjön så att man kunde fota tåget. På den aktuella platsen så går banan över en sjö och chansen att få fina bilder är stor. Nästa stopp var vid hållplatsen Blägda. Anledningen var att en av frågorna på tipspromenaden handlade om den sidobana som utgick från Blägda till sjön Yxern. Efter att ha kollat på den stensättning som finns kvar från banan så rullade rälsbussen till Totebo där deltagarna kunde få sig en närmare titt på stationshuset medans vi väntade på att banarbetsgänget blev klara.

 

Efter att ha fått klart från dem så klev deltagarna ombord igen för fortsatt färd mot västervik. Ett stopp i Verkebäck blev det dock där den nu iordninggjorda 897 kopplades in i tåget igen. Det visade sig att ett bränslerör satt igen sig och det var ingen match att fixa med en kompressor. Efter att ha sagt hejdå till fåren så rullade tåget in den sista biten till Västervik där dagen också avslutades. Det var ett gäng som följde med bort till lokstallet och verkstaden för att bli runtvisade och de uppskattade det. Det var ett uppskattat evenemang och alla som åkte med var mycket nöjda och förhoppningsvis så får vi fler med oss nästa år!

 

/Mvh Hugo TJF

 

2016-04-22

 

Hej igen. Då var ännu en produktiv dag till ända. Idag så har banarbetsgänget hållit till utanför Totebo där vi har spikat spåret och dragit skarvar. Det har varit runt 130 slipers som fått spikar islagna. Av dessa så var en tredjedel av bok och behövde förborras. Det har även bytts skarvbultar och skarvjärn då dessa. Därefter så är banan klar från sjön Våmgöl upp till Totebo. Detta tog hela dagen och först klockan 7 kunde ett trott banarbetsgäng klättra upp i lokomotorn för färd tillbaka till Verkebäck. På vägen tillbaka så blev det ett kortare stopp i Fårhult där lampan i V-signalen byttes.

 

/Mvh Hugo TJF

2016-04-19

 

Även den gångna helgen så har förberedelser inför smalspårsdagarna förflutit. Det har arbetats på både banan och inne i verkstaden, och även om personalstyrkan inte varit den största så har det ändå hunnits med mycket! Årets första rälsbusståg har varit ute och luftat sig mellan då en chartergrupp åkte till Fårhult.

 

Ute på banan så har slipersbyte skett utanför Totebo åt Västervikshållet. Det är två personer som bytt 85 slipers på raksträckan upp mot Totebo station och även i kurvan direkt efter. Här har slipersbeståndet varit blandat. Det har varit allt ifrån slipers som härstammar från privatbanetiden till slipers som lagts i -98 som nu blivit uttjänta. Även idag (tisdag) så har det varit slipersbyte vid Våmgöl där hela 18 slipers byttes.

 

Även i verkstaden så har det arbetats. Trevägsväxeln som ska spåransluta stora hallen igen har formsvetsats och är snart redo att läggas i bangården. Det kommer att bli ett stort, men förhoppningsvis hastigt, ingrepp i bangårdens västra ände och kommer att innebära att vi inte kan göra några större växlingsmanövrar under tiden arbetet håller på. Det har även städats upp framför rundlokstallet. Nu när postvagnen blivit skrotad så kan man åter koma åt att ställa fordon på spåret närmast lokstallet. Detta har inte varit möjligt innan då postvagnen stått uppallad på slipers och därför inte gått att flytta på. Det har även skett mindre arbeten inne i verkstaden på bland annat lokomotorn Z4p 264 och tanken är att den ska vara i trafik igen till smalspårsdagarna.

 

På trafiksidan så har årets första rälsbusståg körts. Det var en chartergrupp som åkte mellan Västervik och Fårhult för att sedan åka tillbaka på natten. Förare var Mikael Lövstedt och undertecknad följde med som "tågvärd"/fotograf.

 

/Mvh Hugo TJF

YBo5p 897 på väg tillbaka från Fårhult under lördagen

2016-04-13

 

Hej igen. Då var det dags att skriva ett något försenat blogginlägg om den föregående helgen. Det har skett saker längs med hela banan, både ute i fält och på skrivborden. Banarbetsgänget har under lördagen fortsatt med arbetet kring rengöring utav vägövergångar, men även förberett inför kommande slipersbyten. Det har lagts ut slipers mellan Totebo och Hjorted där diverse insatser ska göras så att vi kan köra loktåg till Tuna under Lördagen.

 

I verkstaden och på bangården så har arbetet också flutit på. Det har främst riktat in sig på rälsbussverkstaden. Nu pågår arbetet för fullt med att bygga en trevägsväxel som ska ersätta en tidigare växel så att vi återigen ska kunna köra in fordon i ”stora hallen”. Tidigare har vi använt oss utav gaffeltruckar för att förflytta fordon in och ut ur den, men nu är det slut på det. Att få in ännu ett spår inomhus är dessutom väldigt bra då man kan ställa upp fordon inomhus så att de slipper att stå ute där de blir utsatta för väder och vind. Det har även pågått arbeten med att återställa dörrarna till de 3 spår som i dagsläget är anslutna. De tidigare dörrarna har med tiden ruttnat och/eller blivit påkörda och den nuvarande lösningen med plywoodskivor på spår 1 ser inte helt bra ut. För trafiken så är verkstaden i Västervik en ovärderlig tillgång och den underlättar underhåll utav trafikfordonen väsentligt. Den normalspåriga postvagn som tidigare stått uppställd på slipers i på bangården är nu skrotad och bortforslad. Den har inte rullat på ett tag (boggierna var dessutom bortplockade!) och användbara delar plockades bort från den innan den skars ner.

 

På ”skrivbordsfronten” så har det också hänt mycket. Tåglägen har beställts till T17 mellan Jenny och Västervik, detta innan sommartrafiken 2016 dragit igång. Då TJF trafikerar trafikverkets spår så trafikleds det även som en ”stor” järnväg. Det är alltså samma regler som gäller på smalspårsjärnvägen som på ”Bockabanan” mellan Nässjö och Oskarshamn eller på Stångådalsbanan mellan Rimforsa och Kalmar.

 

/Mvh Hugo TJF

Johan arbetar med en stödräl till trevägsväxeln

2016-04-04

 

Hej igen. Under den gånga helgen så har det mest varit arbete längs järnvägen samt lite uppdateringar på hemsidan. På Järnvägen så har ett arbetslag bestående av två personer arbetat med att spika ihop rälsen efter slipersbytet på Blägdarakan samt påbörjat slipersbyte vid Totebo. Det byttes cirka 40 slipers vid bron vid Totebo Industrier så att man även i framtiden kan passera säkert. Det har bland annat varit en dålig skarv vid ena brofästet som byttes.

 

På hemsidan så är nu fliken "aktiviteter" uppdaterad. Det har skrivits lite om vad som händer under dagarna och vad man kan förvänta sig att se. Denna flik kommer med största sannolikhet att gå in mer på detalj i framtiden om vad som kommer att ske under dessa intensiva trafikdagar, men i dagsläget så behandlas det bara lite ytligt.

 

/Mvh Hugo TJF

Daniel gräver loss en sliper som ska bytas ut

2016-03-29

 

Hej igen. Då var ännu en arbetshelg över och det var en av de längre på länge. Det har skett saker både ute på flera ställen längs banan och även inne i verkstaden. Det har även varit påskmiddag i Västervik och den var till vår överraskning större än tidigare år! En middag som kanske bara omfattade runt 10 personer hade nu 29 deltagare! En positiv utveckling då föreningslivet inte bara går ut på att köra tåg och snacka tåg, utan umgås som "vanligt" folk.

 

Det som hänt längs banan är att banavdelningen varit ute och bytt slipers samt rensat vägövergångar som geusats igen under vintern. För ändamålet så har en kompressor monterats in i föreningens generatorvagn som nu även kan förse verktyg med både luft och elektricitet. Den andra delen av banarbetsgänget har fortsatt med slipersbytet mellan Spångenäs och Totebo där närmare 150 slipers bytts ut för att klara alla extratåg som går under smalspårsdagarna.

 

Inne i verkstaden så har arbetet med den stora kranvagnen fortsatt parallellt med arbeten att få igång ångloket S2p 3037 till smalspårsdagarna. Tanken är att det ska vara två ånglok i drift längs järnvägen. Vi har även påbörjat skrotning utav en normalspårig lokomotor. Det är Z43 478 som lämnar oss efter att ha blivit vandaliserad en längre tid. Lokomotorn köptes som reservdelslok från början och har aldrig användts som driftslok utav föreningen sedan det kom till Västervik.

 

/Mvh Hugo TJF

SJ Z4p 318 med kompressorvagnen vid Rödsle banvaktsstuga

2016-03-22

 

Som flera av läsarna här kanske har sett så skrev vi igår att vi rykte ut till Vena för att fixa ett krånglande vägskydd. Runt klockan 7 så hade klockorna och kasljusen gått igång på vägskyddet "Vena Östra" där smalspårsjärnvägen korsar Tunavägen. Klockan 21 så hade vi fått tag på en som kunde köra dit och själv så blev jag upplockad 21:30. Väl ute så tog det inte lång tid förrän klockorna och kastljusen var urkopplade och tystnaden åter lade sig över mossen. Det verkar som att det hade blivit något fel med spårledningen mot Västervik så att vägskyddet trodde att det kom ett fordon, fast det inte gjorde det. Jag och Daniel synade av järnvägen och kunde bara se att en så kallad isoleringsskarv i kartong hade farit illa av regnet. Eftersom att klockan passerat 10 och vi hade fått tyst på vägskyddet samt att vi inte kunde göra så mycket mer med det vi hade med oss så bestämde vi oss för att åka hem igen och komma tillbaka vid ett mer passande tillfälle.

 

/Mvh Hugo TJF

Daniel felsöker vägskyddet Vena Östra

2016-03-20

 

Likt vitsippor så har banavdelningen idag åter börjat synas ute i naturen. Med en arbetsstyrka på två man så har de fortsatt med att återställa järnvägen efter förra årets slipersbyten på sträckan Totebo-Tuna där cirka 4000 slipers har bytts ut till nya. Även om vi hade hunnit att byta alla slipers och gräva igen efter oss så hade vi inte hunnit med att spika fast rälerna i sliprarna på sträckan runt Apelstugan innan Vintern slog till. Så med hjälp av handkraft och en spikmaskin så har nu mellan 300-400 slipers fått underläggsplattor samt spikats fast igen så att hastigheten på "Blägdarakan" kan fortsätta att vara 60 framöver och även så att banan klarar de tyngre tåg som kommer att framföras under smalspårsdagarna

 

/Mvh Hugo TJF

Spikning av spår med spikmaskin

Trevlig omgivning på arbetsplatsen

2016-03-18

 

För att allmänheten lättare ska få en inblick i vad som krävs för att driva igenom evenemanget smalspårsdagarna så kommer jag, Hugo Kulas, att skriva en blogg där jag berättar om vad som händer. Det kommer att vara allt från tidtabellsändringar eller nya aktiviteter till bilder från Verkstaden eller banarbeten. Dagens stora händelse har dock inte så mycket med tåg att göra, utan mer att göra en totalrenovering av hemsidan från 2013 års smalspårsdagar. Även om förra sidan var bra så måste den uppdateras för att stämma med årets dagar. Dessutom går undertecknad på en kurs i webbutveckling, så det passade bra att kombinera de två aktiviteterna.

 

Tanken med kommande blogginlägg är att de ska innehålla text samt illustrerande bilder om vad som händer under våren och försommaren tills dess att evenemanget är genomfört. Hoppas att ni läsare tycker att det är intressant och att jag inte tråkar ut er allt för mycket!

 

/Mvh Hugo TJF

Smalspårsdagarna

4-6 juni 2016